Forside Søg/Find Nyheder Bruger-galleriet Debatforum Web Links

Navigation
Forside
Om siden
Kontakt
Søg/Find
Fælles-galleriet
Bruger-galleriet
Hjælp til bruger-galleriet
Debatforum
Web Links
Køb/Salg/Bytte
Anbefal siden
Find en dyrlæge
Spørgsmål/Svar
Bliv gratis medlem
Bliv gratis medlem og få fuldt udnytte af Hundedebat.dk
Sidste sete brugere
Lene Online
sif 01:51:25
Robert 07:28:18
Lille 7 12:26:28
Charlotte H 14:15:43
Josse 16:21:21
julieber 17:44:13
Perlen88 17:46:24
PIO 19:16:21
Tony 20:03:57

Antal brugere: 107
Brugerafstemning
Hvilket køn er din hund ?

Hankøn

Hunkøn

Har begge køn

Har ikke hund

Du er nødt til at logge på for at stemme.
Reklame
Statistik og validering
Se indlæg
Hundedebat.dk - for dig med hund | Hundetræning | Lydighedstræning
Forfatter Kommer ikke ved kalden..
MBK93

Denne bruger har ikke valgt nogen avatar

Antal indlæg: 10
Status: Denne bruger er offline
Lagt på d. 18-11-2007 03:11
Hej.. happy

Sidste år da min familie og jeg flyttede, besluttede vi at anskaffe os en hund. Min mor havde haft mange hunde som barn og de havde alle været tæver..
Derfor var det også hvad vi besluttede os at anskaffe, men så ringede en person der viste sig, at være min ny klasselærer og så kunne vi ikke så godt tillade os at sige nej til at komme ud og kigge på deres Kleiner Münsterländer hvalpe.
Vi ville gerne have en hund i størrelsen omkring en Springer Spaniel, men med en noget lille økonomi efter min forældres økonomi havde vi ikke rigtig råd til at betale de godt 10.000.
Vi vidste ikke rigtig, hvordan Kleiner Münsterländer hvalpe så ud, men da vi så dem, fandt vi jo ud af at de var fantastiske i størrelsen og egentlig mindede utrolig meget om Springer Spanieler..
Vi valgte derfor at købe lille Toyo da den var den roligste af dem allesammen (Hvilket egentlig ikke sagde så meget, men man måtte egentlig bare elske den)..

Nu her et år efter er den utrolig dejlig og rolig hund.. Så længe den er indenfor.. Selvom den er halvandet år er den stadig utrolig hvalper og det kan være her mit/vores problem ligger.. Toyo nægter simpelthen at komme når jeg kalder på den når vi først har bevæget sig over dørtærsklen. Jeg har træner en masse indenfor, hvor den for en godbid indenfor, hver gang den kommer. Problemet er bare at det ikke kun er at den ikke kommer, men den løber også gerne et par meter væk når jeg/vi kommer for tæt på. Den løber aldrig væk, men lunter bare 20-30 meter væk fra huset, men den skal altid kunne se os. Har også prøvet at slippe den fri, når det lykkes mig at fange den, for at den ikke skal føle det altid er noget dårligt, når jeg for fat på den, men det virker heller ikke rigtig. Vi prøvede at gå til hundetræning, men vi opgav fordi det var umuligt at få hunden til at komme, eller tage snoren af den uden den stak af fra os. Der er egentlig heller ikke andre problemer, end at den nægter at kommer når vi er udenfor vores arealer.
Nogen gange overvejer jeg om det er fordi jeg stimulerer den for dårligt, for det er primært mig der står for at køre den træt, men jeg føler simpelthen det er umuligt.. Nogen gange løber jeg en tur i skoven med den og bagefter leger og slås vi i haven en times tid og så burde den vel egentlig være kørt træt, hvilket den også er så længe vi er indenfor..
Jeg vil rigtig gerne gå til sport med den, men jeg føler det er umuligt, så længe Toyo ikke gider komme når jeg kalder på den..
Er der nogen der har nogen gode råd, til hvad jeg kan gøre, for at lære den at komme? Er det sværere at vinde hanhundes respekt end tævers og er Kleiner Münsterländer måske en for hård opgave for en nybegynder som mig, kunne jeg også godt tænke mig at vide.. Ikke fordi jeg nogensinde ville skilde mig af med Toyo..

Håber på noget respons omkring hvad jeg kan gøre.
Tak på forhånd biggrin

PS. Kunne kastration muligvis være en mulighed?
Redigeret af MBK93 d. 18-11-2007 03:13
Forfatter RE: Kommer ikke ved kalden..
Robert

Antal indlæg: 72
Bopæl: Esbjerg
Lagt på d. 18-11-2007 13:33
Hejsa og velkommen til.

Det lyder som om du har fået dig en rigtig god og dejlig hund der.

Mht. at Toyo ikke kommer når du kalder, så havde jeg præcis det samme "problem" med min hund jeg havde - Ollie. Det var også kun når vi var udenfor, at han ikke ville komme når der blev kaldt på ham. Dette "problem" kom jeg/vi aldrig helt over, forstået på den måde: Jeg kunne nu godt få ham til at komme hver gang, også når vi var udenfor, men det krævede at jeg fik hans opmærksomhed, og skyndte mig at vende om og løbe. Så kom han hver gang. Men jeg synes bare ikke rigtigt, at man kan sige at det var løsningen. Det bedste ville jo være, hvis man kunne kalde/fløjte/pifte (eller hvad man nu plejer at gøre indenfor), for at få hunden kaldt til sig.

Min hund var, som nævnt, også hanhund, og han var ikke kastereret. Han var nok også understimuleret, idet han havde energi som 10 heste.

Jeg ved ikke om, når I er udenfor, at du giver ham godbidder når han lystrer ? - Jeg kunne næsten forestille mig, at du har forsøgt dig den vej, idet at du skriver at I bruger godbidder indenfor.

Jeg må erkende, at jeg nok ikke er den skarpeste kniv i skuffen, mht. at give råd til netop dette "Problem". Jeg havde det selv med min egen hund, og slap aldrig helt af med det.

Men prøv at hæng på - her skal sikkert nok være andre brugere, der har nogle gode råd til dig. Om ikke andet, så tror jeg vores skribent, muligvis har et par gode ord, du kan få med på vejen.

Mvh.
Robert.

"En hund kan gå i skole og lære en masse sprog
det troede jeg egentlig ikke at de kunne.
Men de går rundt og snuser
til mangt en lærebog.
Og sådan vil det altid være med hunde."
- Shubidua
Redigeret af Robert d. 18-11-2007 13:35
http://hundedebat.dk/
Lille 7

Antal indlæg: 88
Lagt på d. 18-11-2007 14:55
Velkommen MBK93 happy

Din Toyo lyder til at være en dejlig hund med krudt i rumpetten. Det er helt normalt efter hans alder, 1½ år, hvilket vil sige, at han faktisk er i sine "teenage" år.

Du er selv inde på, om problemet kan være understimulering. Det tror jeg faktisk meget vel, det kan være. Toyo får helt sikkert brændt en masse energi af sammen med dig, men motion er ikke det samme som stimulering.
En Kleiner Münsterländer er en fremragende jagthund, så det kunne være en idé, at træne/lege lidt med ham, så han får brugt de instinkter og færdigheder, han allerede har i sine gener. Det kan f.eks. være små spor/søg øvelser, hvor I starter hjemme i haven. Start med at lægge et lille spor med godbidder, og når han når det endelige mål, skal du altid huske at rose ham. Når du kan se, han har forstået meningen med, han jo bare skal finde frem til godbidderne, kan du øge afstanden af godbidder på sporet til målet. Jeg er sikker på, han meget nemt får det lært, så du også kan bruge øvelsen andre steder end hjemme i haven. Det kunne være en god udfordring/træning for ham, hvis du også kunne lave denne øvelse med ham på et større areal. Brug en lang sporsele på ham til at starte med, så du ikke behøver at være bange for, han render helt væk.
Problemet med at han ikke vil høre efter, når I er udenfor jeres egne arealer, kan sikkert afhjælpes noget gennem kastration, men han er jo jagthund, så han vil nok altid reagere, hvis hans snude opfanger en for ham god og spændende lugt.

Som tidligere nævnt er Toyo i teenagealderen, og hunde i den alder, er som regel lidt svære at træne/arbejde med. Tit virker det som om, de lige pludselig ingen ører har og bare ikke vil høre efter. Men som så meget andet er tålmodighed en dyd, så du må bære lidt over med ham, men stadig blive ved med de øvelser, du allerede bruger på ham indenfor. Lav også gerne de samme øvelser udenfor. Især øvelsen med tilbagekald må du holde fast i.

En Kleiner Münsterländer er lidt af en opgave, hvis man er nybegynder, men har man tålmodighed, tid og lyst nok, får man en trofast hund, der altid er villig til at lære og lystre sin ejer.

dog

Vær mod andre som du ønsker, andre skal være mod dig!
Redigeret af Lille 7 d. 18-11-2007 15:36
hundedebat.dk
MBK93

Antal indlæg: 10
Lagt på d. 18-11-2007 19:50
Hej og tak for rådende happy2

Det med godbidder udenfor prøvede jeg faktisk på et tidspunkt meget. Vi har et lille stykke inden huset og før vejen med en indkørsel osv.. Der lykkedes det mig faktisk, at få ham til at komme, men da jeg bevægede 1-2 meter væk derfra, så var han væk.

Med hensyn til at stimulere hjernen, så kender jeg godt et par øvelser, hvor den skal gøre det, men det er som om at selvom jeg opfatter den som en meget klog hund, så gider den ikke rigtig det med at den skal bruge hjernen, selvom den godt kan finde ud af det af og til, når der vanker en godbidblink

Da både min mors kæreste og 3 af mine grandonkler går meget på jagt der, hvor vi bor, så ville jeg faktisk gerne at Toyo kan komme med, men den er simpelthen for ulydig udenfor..
Tror jeg vil prøve, at stimulere hans hjerne lidt mere de næste par uger og se om det virker happy
Lille 7

Antal indlæg: 88
Lagt på d. 19-11-2007 15:55
Da både min mors kæreste og 3 af mine grandonkler går meget på jagt der, hvor vi bor, så ville jeg faktisk gerne at Toyo kan komme med, men den er simpelthen for ulydig udenfor..
Tror jeg vil prøve, at stimulere hans hjerne lidt mere de næste par uger og se om det virker

Det lyder som en god idé, at prøve på det, men du må nok regne med, at det sikkert ikke er nok med kun et par uger. Med hunde med et højt aktivitetsniveau i "teenage" årene er det tit nødvendigt at vedblive med træning og øvelser. Men pres aldrig for meget på for hurtigt, så han bliver led og ked af at træne. Stop hvis du kan se, han enten bliver frustreret eller træt. Det er nemlig vigtigt, at Toyo skal opfatte træning og øvelser positivt. Men det lyder jo til, at det er du godt klar over, så hvis du er tålmodig og vedholdende nok, skal han nok lære med tiden at komme tilbage udenfor jeres egne arealer også.

Lige et lille p.s. : Apporteringsøvelser vil være god træning for ham. ( Når du nu har flere jægere i familien, kan det jo være, de kender et par tips/gode råd ? blink2 )

Held og lykke thumbs up

Vær mod andre som du ønsker, andre skal være mod dig!
hundedebat.dk
Luka

Antal indlæg: 1
Bopæl: fyn
Lagt på d. 20-11-2007 11:40
Du skal da blive ved med at træne og træne.
Og tilbage til hundetræningen og meget gerne et sted hvor det er jagthunde træning. Og ja tror også du skal stimulere han naturlige instinkter men det skal være sammen med dig og ikke på egen pote. Lyder som om han synes det er sjovere at fise rundt uden dig og får en masse sjove oplevelser ud af det.
Held og lykke det skal nok komme!
Spring til debat: